Öppet brev till Vänsterpartiet om Nato-motståndet

2017-09-20

Demonstrationen mot Natoövningen Aurora 17 i Göteborg den 16 september var med sina 3500 deltagare utan jämförelse den största i Sverige mot den pågående krigsövningen och försöket att ansluta Sverige till Nato.

Demonstrationen var resultatet av ett brett samarbete där ett 30-tal organisationer samarbetade utifrån vår gemensamma syn i Natofrågan och med respekt för varandras olikheter. Bredden märktes även bland talarna där såväl Stig Henriksson (V) som Gudrun Schyman och Soraya Post (Fi) tillsammans med Robert Mathiasson (K) visade på den bredd som finns i Natomotståndet.

Dessvärre avböjde Jonas Sjöstedt att medverka. Det är beklagligt att den enda partiledaren för ett riksdagsparti som är mot den pågående krigsövningen inte tog sig tid att delta. Ännu beklagligare är att Sjöstedt däremot tog sig tid att i Aktuellt (19/9) påstå att Kommunistiska Partiet och Revolutionär Kommunistisk Ungdom inte borde ha varit med.

Om Sjöstedt bemödat sig att prata med sina partivänner i nätverket för demonstrationen hade han vetat att utan Kommunistiska Partiet och RKU hade det inte blivit en så stor demonstration. Vi har dragit ett tungt lass för att få till en bred och värdig demonstration för fred och alliansfrihet.

Kommunistiska Partiet med ungdomsförbund har hela vägen haft den största respekt för bredden i samarbetet och inte försökt vinna poänger på andras bekostnad eller attackerat dem vi samarbetar med. Vi trodde att sådan sekterism och partiegoism hörde historien till. Vi anser att freden och alliansfriheten är alltför viktiga frågor för att låta partipolitiska poänger stå i vägen.

Att som Jonas Sjöstedt i direktsänd tv hugga kniven i ryggen på någon man haft ett bra och konstruktivt samarbete med är minst sagt lågt. Att dessutom göra det för att blidka en nyliberal Natokramare som Annie Lööf gör inte saken bättre.

Vi hoppas på en offentlig ursäkt från Jonas Sjöstedt. Han bör förklara för de tusentals människor som i lördags kunde manifestera sitt motstånd mot Nato varför en så stor demonstration inte borde ha ägt rum, vilket vore konsekvensen av det han sa i Aktuellt.

Vi vill samtidigt passa på att tacka alla vänsterpartister som vi samarbetat med inför den stora demonstrationen i Göteborg, och all heder åt Stig Henriksson som till skillnad från Sjöstedt deltog i demonstrationen och var rak och tydlig i sitt ställningstagande.

Vi hoppas på fortsatt gott samarbete och att Jonas Sjöstedts knivhugg inte är representativt för hela Vänsterpartiet.

Med vänliga och
antiimperialistiska hälsningar